Ploegies.reismee.nl

Naar the golden triangle Myanmar, Laos

16-7 vandaag een druk programma ! Na het ontbijt opgehaald door onze gids Ken. Geweldige kerel die ons ook heeft opgehaald van het station in Chiang rai. We vertrokken om 9:30 uur om de lang nekken te gaan bezoeken. De banden die zij rond hun nek dragen wegen zo'n 4-5 kg. Deze vrouwen dragen al vanaf het vijfde jaar, vijf koperen ringen om de nek. Naar naar mate de vrouwen ouder worden, komen er steeds meer koperen ringen bij tot ze gaan trouwen of 25 zijn. De ringen zijn een onderdeel van het leven van de vrouwen, en worden er dus nooit afgehaald. Het moet niet gezien worden als een sierraad dat ze zo af en toe om en af doen. Daarna zijn we gaan lunchen. Na de lunch zijn we naar de golden triangle gegaan, dit is een drielandenpunt tussen Thailand, Myanmar en Laos. Dit was vroeger een smokkel route voor opium. Hierna zijn we naar het opium huis gegaan waar de geschiedenis van het opium smokkelen uitgelegd werd. Na dit bezoek zijn we een longtail boot in gegaan en zijn we richting Myanmar gaan varen. We mochten hier niet aan land ( militair regime). Daarna zijn we naar Laos gaan varen en hebben we een lokale markt bezocht en een stempel in ons paspoort gekregen van het land. In Laos is alles erg goedkoop. Een slof sigaretten bv kostte maar € 2,00 maar ook kleing was er goedkoop. Toen we ff op demarkt liepen kregen we met onze eerste echte stortbui te maken! Het kwam er met bakken uit. Twee uurtjes later terug gevaren om de stad Mae Sai te bezoeken. Mae Sai is de noordelijkste plaats van Thailand en heeft een klassieke grenspost met een brug over de Mae Kok rivier naar de in Myanmar gelegen stad Tha Khi Lek. Leuk om een fotootje te maken. Hierna zijn we terug naar het hotel gegaan waar we om 18:00 uur aankwamen. Na lekker te hebben gegeten in hotel lekker gaan slapen. Morgen terug naar angkok vliegen om de trein naar Sure Thani te nemen.

Op weg naar Chiang RAI

15-7 vandaag om 10:00 uur weer opgehaald om naar Chaing RAI te vertrekken, een rit van zo'n drie uur. Onderweg om 12:00 uur geluncht, en ja was weer lekker. Vlak voor Chiag rai stond nog een bezoek aan de witte tempel gepland, deWat Rong Khun tempel. Deze tempel lijkt in geen enkel ander opzicht op de andere tempels die we hebben bezocht. Het is wel een mooie tempel, die surrealistisch aandoet, als of hij door Dali is gemaakt. Ook de wc zag er prachtig uit (zie foto). Hierna hebben zo'n drie kwartier gevaren op de Mekong rivier met een longtail boot waarna we naar het mooie hotel Laluna werden gebracht. Hierna Tuktuk genomen om te gaan eten. De kinderen wilde graag pizza eten. Daarna op de nightbazaar rond gelopen om vervolgens te eindigen op een lokale Thaise markt. Hier hebben we met z'n vieren een lekkere voetmassage gehad. De massage was echt heerlijk en koste maat 70 Barth pp per half uur. Omgerekend €1,75. Daarna lekker gaan slapen.

Lisu lodge is zo mooi !!

14-7 Om 8:30 opgehaald bij het hotel voor vertrek naar Lisu lodge ? Na een klein uurtje rijden aangekomen in de jungle van Lisu lodge. Een geweldig mooie plaats zo te zien! We zagen mensen die weg gingen, die we op het floatel aan de rivier Kwai hebben ontmoet. Morgen komen ze weer tegen want ze zitten in het zelfde hotel als wij in Chiang rai en gaan we weer een Thais wijntje drinken! We hadden geen tijd om de koffers naar de kamers te brengen omdat onze gids, Charly Chan (gids van 69 j.) al klaar stond om te gaan mountainbiken. We moesten ca. 14 km fietsen ok bij de olifanten te komen op een wisselend heuvel parcours. Het was best zwaar heuveltje op heuveltje af bij een temperatuur zo'n 30 gr en een vrij hoge luchtvochtigheid maar wel prachtig! Wat was het hier mooi, de geuren, de kleuren, de geluiden en het uitzicht! Om nooit te vergeten. Onderweg een hoop lol gehad met Charly! Bij de olifanten aangekomen mochten we een uur rijden op de rug van een olifant. Aparte ervaring kan ik wel zeggen . Ik zat samen met Ramon en Petra met Stephanie. Onderweg een tros bananen gekocht zodat we ze onderweg konden voeren. Een klopje op z'n kop was genoeg om de slurf omhoog te laten gaan een banaantje te pakken. Wij zaten op een moeder olifant, het jong van 14 maanden we geen cm van zijn moeder. Een mooi gezicht! Toen we terug kwamen op het kamp en de olifanten geparkeerd hadden moesten we de reddingsvesten aan en helmen op! Tijd om te raften met een grote rubberboot. Geweldig gaaf om met zo'n ding met 7 personen erin de rivier met allerlei stroomversnellingkjes en watervalletjes af te gaan! Binnen no time was iedereen kledder. Na ongeveer 45 min kwamen we aan bij de plaats waar de lunch geserveerd werd, we hadden erg veel honger. De lunch werd geserveerd in leuke baskets. Het voedsel zat verpakt in bananenbladeren om het warm te houden. Ook dit was weer errrrruuggg lekker. Na de lunch werden we met de taxi naar de Aka stam gebracht. Dit is een bergvolk met kleine mensen en een hoopt folklore. We hebben er wat kleine dingetjes gekocht, zij ook weer blij. Na een kwartiertje hebben we groene thee gedronken met het opperhoofd (was een vrouw) van deze stam. Jacky vertelde dat ze haar kleren en lichaam nooit waste, wat je overigens niet rook. Ook haar muts ging nooit af. Ze is 76 jaar, blij en gelukkig zo te zien. Hierna konden we eindelijk onze lodge bekijken. Erg mooi en jungle achting ingericht en wat een rust hier! Uit het raam kijk je regelrecht de jungle in. Hier wordt je gewoon blij van zo mooi. Om 19:00 uur werd het eten geserveerd in onze lodge.. We zaten met z'n vieren aan lage tafels met een soort kussen stoel. Klinkt eentonig maar het was weer erg lekker. Bij het eten werd ook nog muziek gespeeld met iets wat op een gitaar lijkt. Weer iets later kwamen kinderen een traditionele dans in klederdracht uitvoeren waarbij Stephanie en Ramon mee mochten dansen. Na afloop nog wat gedronken in de bar om daarna lekker onder de klamboe te gaan liggen om te genieten van de geluiden van krekels, gekko's, kikkers en weet ik wat nog meer.

Laatste dag Chiang mai

13-7 Een lekkere rustige dag in ons hotelletje. Morgen vertrekken we om 7:30 naar de Lisu lodge. Ff tijd om de omgeving van het hotel te verkennen dus na het ontbijt een ommetje gemaakt. Vlak bij het hotel stond ook een gouden pagode. Ja al weer een, het stikt ervan. Daarna een lokaal marktje bezocht en met z'n allen een smoothie gescoord. Erg lekker met verse mango, banaan en dragonfruit en yoghurt. En dit voor maar 50 bath (= € 0,60 ct). Daarna met z'n allen terug naar het zwembad. Ff krantje gelezen op de IPad. Rond een uur of 6 met een tuktuk naar de nightbazar om er wat te gaan eten en wat rond te lopen. Nog wat souvenirs gescoord en weer terug naar het hotel gegaan.

Taxi gehuurd om naar Doi Suthep te gaan

12-7 Vandaag voor de gehele dag een taxi gehuurd mpet chauffeuse. Koste 1000 BTH, wat ca. € 25,00 is. We wilde eerst naar de tempel Wat Phrathat Doi Suthep, een tempel uit 1300. We zijn om 9:00 uur vertrokken en 3 kwartier later waren we vlak bij de tempel. Als je bij de tempel bent, ben je er nog niet. Je moet een trap van 306 treden beklimmen om bij het tempelcomplex te kunnen komen. En dat valt niet met een temperatuur van 36graden en eneen relatievevochtigheid van 75%. Boven aangekomen is het meer dan de moeite waard! Een mooi uitzicht over de stad Chiang Mai en een erg mooie pagode. Op het tempel complex mochten kinderen te klokken luiden en kon je een zegen van de monnik ontvangen waarna je een geluks bandje omgeknoopt kreeg. Bij de mannen werden dit gedaan door dezelfde monnik, bij de vrouwen door een niet-monnik. Dit omdat een monnik geen vrouw mag aanraken.We zijn terug naar beneden gegaan langs de diverse souvenir stalletjes. Beneden stond onze chauffeuse keurig op ons te wachten om ons naar de zoo te brengen. Intree was 100 BTH (€ 2,50) pp. Zoo in een natuurlijk aangelegde dierentuin met panda's, groot aquarium, leeuwen, beren, olifanten,koala's enz. Bijna bij elk dier kon je voer kopen om de dieren te voeren, wat de kinders weer erg leuk vonden. Ook kon je abseilen wat Ramon met Peet heeft gedaan. Stepahnie en ik hebben er foto's van gemaakt. Toen we klaar waren zijn we met de taxi naar het hotel gebracht. Het was 17:00uur en altijd had de taxi op ons gewacht! 's avonds weer naar de nightbazar geweest met een taxi. Eerst weer lekker gegeten waarna Stephanie haar nagels heeft laten lakken, Ramon een Thai box broek gescoord en met z'n vieren in de fish Spa gezeten. Daarna met een tuktuk terug naar het hotel. Morgen een rustig dagje bij het hotel.

Fietsen in Chiang mai

11-7

Vanmorgen op ons gemakje ontbeten. Om 12:00 uur gaan we vertrekken voor een fietstoer, dit maal de “colors of Chiang Mai”. We waren er om 12:30 uur en zijn gelijk vertrokken met onze gids Ton. Hij nam ons eerst mee naar een Chinese Boeddha tempel. Het was erg warm om te fietsen (36 gr) en de tocht was zo’n 40 km lang. Na de tempel kwamen we langs een lepradorp waar vroeger ca. 500 mensen woonde en nu nog 55, voornamelijk oude mensen, > 68 jaar. Lepra komt niet meer voor in Thailand. We gingen verder en kwamen bij een bakkerij die broodjes en allerlei lekkernijen maakt en deze levert aan een aantal 7-11 winkels. Seven-eleven kom je bijna om de 100 meter wel ergens tegen in Chiang Mai en Bangkok. We kregen er een donut. De hygiëne normen voor de bakkerij zijn niet zo als in Nederland. Na de bakkerij zijn we gaan lunchen, erg lekker weer! Na de lunch zijn we naar een kinderschool gegaan waar we de kinderen, werkelijk dol enthousiast, ons vragen in het Engels wilde stellen om hun Engels oefenen. Stephanie ging met de kleintjes touwtje springen. Na de school zijn we naar een lokale snoepjes fabriek gegaan waar het er ook primitief er aan toe ging vergeleken bij de Nederlandse snoepjes fabrieken. Na de snoepjes te hebben geprobeerd weer op de fiets gesprongen om de plaatselijke markt te bezoeken waar de Thai zijn groenten, vis en vlees koopt. Erg apart kan ik wel zeggen. We hebben hier “ sticky rice met mango” op. Dit is rijst gekookt in kokos melk met mango. Ik hou helemaal niet van mango en zal dit thuis nooit nemen maar dit was me toch een partij lekker, dat wil je niet weten!! Lekker man! Na dit te hebben gegeten moesten we nog 10 min. fietsen om weer bij het vertrekpunt aan te komen. Doorweekt van het zweet kregen we die lekkere verfrissingsdoekjes, heerlijk koel. Fokke had al een geregeld die ons terug naar het hotel bracht. ’s Avonds weer naar de nightbazar geweest en weer lekker Thais gegeten. Op deze markt kwamen we weer Nederlanders tegen die we op het Floatel in de buurt van Kanchanaburi hebben ontmoet. Leuk is dat! Voor morgen hebben we de hele dag een taxi geregeld.

In Chiang Mai

10-7 Vandaag om 13:00 uur naar een lange treinreis aangekomen in Chiang mai. Onderweg kon je mooi het verschil zien tussen Bangkok en Chiang mai. In Chiang mai zag je rijstvelden die we in Bangkok niet hebben gezien en alles was erg mooi groen.De treinreis viel zeker niet tegen en was leuk. Personeel erg vriendelijk en behulpzaam. Eigenlijk zouden we er om 9:55 uur moeten aankomen maar de lokomotief begaf het op het einde van de reis. Dus moest er een nieuwe komen. Op het station stond alweer iemand te wachten met een bordje met onze naam. Wederom een aardige man, die ons naar het hotel bracht. Hier blijven we drie dagen. Na aankomst hebben de kinders lekker gezwommen. S’avonds zijn we met de TukTuk naar de nachtmarkt geweest waar je zowat alles kan kopen. Nep horloges (Ice-watch voor kapper Lex), het nieuwe uit voetbalshirt van Barcelona (voor Ramon) en een zijn felbegeerde laser lichtjes in het groen! Lekker Indiaas gegeten voor Euro 4,50 pp incl drinken. Erg lekker !!! Met een soort open taxi zijn we terug gereden. Wat opvalt dat alles in Chiang mai er veel relaxter aan toe gaat dan in Bangkok en het is nog goedkoper. Morgen gaan we om 13:00 uur een fietstocht doen “ De colors of Chiang mai” , zo’n soort gelijke toch hebben we Bangkok gedaan.

Afscheid van het Floatel (helaas)!!!! Op naar Changmai!!!

Maandag 9-7. Wakker geworden door de olifanten die achter onze kamer in bad gingen. Prachtig gezicht!! Hierna lekker ontbeten en nog ff naar Monvillage gelopen om de olifanten te voeren. Om 11:00 uur zouden we worden opgehaald dus mooi nog de tijd om in het water te springen om te raften. Om 11:00 de longtailboot genomen om zo’n 30 km stroomafwaarts te varen en aan wal te gaan. Het was 12:00 uur en de lunch stond alweer klaar. Na de lunch zijn we met de bus werden afgezet bij het station om een tocht van 1,5 uur te maken over de Birma spoorlijn. Was een leuke oude trein, ik schat uit de jaren 50. Op het eind station stond de bus weer klaar en werden we naar Bangkok gebracht voor de nachttrein naar Chiangmai, die om 19:48 uur zou vertrok. De trein zag er beter uit dan verwacht en we hebben gezellig met een koppeltje Belgen een lekker biertje gedronken en lol gemaakt. Ondertussen werden de bedden opgemaakt en zijn we lekker gaan slapen. Op naar Chiangmai waar we om 9:55 uur aan zullen komen.